Výuka v Bradavicích

První rok v Bradavicích na pozemcích Hogwarts.cz mám za sebou, tedy ještě náš čeká ukončení školního roku, spočítání bodů a slavnost, ale teď v neděli jsem odevzdávala závěrečné eseje, takže mám padla a až do září jsou prázdniny. Tak mě napadlo, když už mám konečně čas, mohla bych se trochu rozepsat o mých dojmech z výuky.

     Školní rok trvá pět měsíců (únor - červen, září až leden), takže během jednoho roku jsou dva školní, což je prima, protože rychleji postupujete ve studiu. Můj první ročník začal v únoru a končí nyní v červnu. V lednu se přijímali nováčci a ti pak byli Moudrým kloboukem zařazeni do jedné ze čtyř kolejí, já se dostala do Havraspáru. :-)

     Abyste mohli studovat, tak se musíte přihlásit alespoň na jeden předmět. Jen si výběr předmětu rozmyslete, protože je o ně dost velký boj. Některé předměty jsou během pár vteřin beznadějně obsazené, takže doporučuji si zvolit náhradní možnost. Na začátku si student může zapsat jeden předmět denně, až po týdnu se už může zapisovat ve velkém, tedy pokud chce. :-) Občas se tam totiž objeví nějaký magor, který má i přes dvacet předmětů, přičemž ho stačí pouze obdivovat, že to všechno stihne.
     Podle mého názoru by se nemělo nic přehánět, pořád je to jen hra a zábava. Původně jsem plánovala tak maximálně čtyři předměty, jenže v kolejní místnosti jsme se trochu hecovali, a tak jsem se přihlásila na osm předmětů (Dějiny čar a kouzel, Kolo roku, Kryptozoologie, Nauka o tvorech nejnebezpečnějších, Soví orákulum, Zeměplochismus a Živlová magie), i když se přiznám, že Bylinkářství jsem v pololetí vzdala a odhlásila se. Úkoly mi vůbec nesedly a celkově mě předmět příliš nebavil. Jak říkám, dělám to pro zábavu, tak se přece neumořím a neznechutím si to všechno.

     Samotná výuka probíhá tak, že každé druhé pondělí je v učebně vyvěšen výklad hodiny, ten si student přečte a pak přejde na úkoly, které by měli mít délku 3 palce, pokud není uvedeno jinak. Někdy je zadán jen jeden úkol, ale v mnoha předmětech je možnost výběru mezi kreslícím, básnicím, úvahovým či jinak tvořícím zadáním. A ještě může být zadán kromě běžného úkolu také mimořádný úkol, v tom je obvykle také na výběr z několika zadání. Mimořádný úkol je však dobrovolný, takže pokud se vám do něj nechce, nemusíte ho dělat.
     Na úkoly má student čas dva týdny, v neděli se pak musí nejpozději odevzdávat (tzv. termínová neděle). Může se to zdát jako hodně času, celé dva týdny, ale můžete se vsadit, že většina lidí to stejně dělá až těsně před termínem odevzdání. Já nebyla jiná, a řeknu vám, udělat sedm úkolů (+ ještě nějaké mimořádné úkoly + 3 semináře) během soboty a neděle byla vážně fuška. Několikrát jsem ten poslední úkol odevzdávala doslova za pár minut dvanáct. :-)
     Takže jeden školní rok se skládá z 8 dvou týdnů a devátý týden je na odevzdání závěrečných esejí. Ty mají mít délku minimálně 9 palců, pokud není v zadání uvedeno jinak. Tam už obvykle máte prostě zadán nějaký úkol a tvořte si esej podle svého uvážení. Týden je krátká doba, co? Nebojte, profesoři vyvěšují zadání eseje už na začátku pátého dvou týdnu, takže celkem na její vypracování můžete mít celých devět týdnů. No, já začala předposlední týden, ale nakonec jsem je dokončovala až poslední víkend, což bylo trochu o nervy a málo spánku. :-)

 I takhle může vypadat úkol na seminář - Tortilla de patatas. :-)

     Kromě běžné výuky, jsou tu ještě semináře, což je v podstavě taková jednorázová výuka. Na dvou týden se můžete přihlásit až do 3 seminářů. Jen je nutné si připravit ostré lokty, protože každé druhé pondělí od 20 hodin vypukne přihlášení, což je boj o tom, kdo ukořistí jaký seminář. O některé je vážně zájem, takže jsem během momentu obsazené. Naštěstí ty hodně oblíbené jsou vyhlašovány opakovaně, takže jednou se tam snad dostanete. :-) Když už se na seminář přihlásíte, tak si v učebně přečtete vyvěšený výklad z hodiny, a pak vypracujete úkol. Obvykle je možnost výběru mezi úvahou, kreslením, focením, příběhem, básní nebo různým tvořením, záleží na typu semináře. Já se třeba takhle naučila vyrábět reci náušnice z plastu nebo několik druhů papírových krabiček. Na úkol je opět termín dva týdny.

Tři výtvory - náušnice z PET lahví

     Vyučující úkoly si pochopitelně shlédnou a zhodnotí běžnou známkou 1 až 5, k níž je také bodové ohodnocení 15 až 0 bodů, pokud úkol neodevzdáte, dostanete trolla a nějaké body se vám odečtou. Naopak, pokud máte úkol výborný, tak učitel může přidat ještě nějaké bonusové body. Navíc učitelé obvykle přidávají i slovní komentář, takže pokud je někde chyba, tak vám vysvětlí kde, případně vás pochválí za vynikající úkol.

     Byl to vážně super návrat do školy, i když ty termínové neděle mě občas dostávaly do kolen. :-) Ale to byla čistě má chyba, kdybych se do úkolů pustila dřív, tak jsem je mohla mít už dávno odevzdané. Časově se vypracování úkolů lišilo, některé úvahy jsem měla do hodiny hotové, jindy jsem se s nějakým vyhledáváním informací a zpracování do úkolu mořila i dvě hodiny. U mě také hodně záleží na tom, zda má inspirativní múza sedí někde poblíž, protože někdy složím báseň během momentu, a jindy nejsem schopna dát dohromady ani jeden smysluplný rým.

     Mohla bych vám ještě povědět něco o jednotlivých předmětech, které jsem studovala a snad je úspěšně dokončím. :-)
     Dějiny čar a kouzel - už sám název napovídá, o co půjde. V prvním ročníku se probíral takový úvod do dějin, například kdy vzniklo Ministerstvo kouzel, něco o Mezinárodním zákoníku o utajení kouzel, velká kapitola Vendelína Výstřednice a upalování čarodějnic, o skřetích povstání a třeba také o vzniku Prasinek. Zvláštností bylo, že jsme se neučili podle učebnice, ale podle karet z čokoládových žabek.

     Kolo roku - je předmět, kde se učíme svátky v roce. Zatím jsme probrali čtyři jarní a letní - Ostara (21. březen), Beltaine (30. dubna až 1. května), Litha (21. června) a Lughnasad (31. července až 1. srpna). Dozvěděla jsem se něco o bozích, zvycích a celkově, jak se tyto svátky slavily a ustívaly.

     Kryptozoologie - na tenhle předmět jsem se vážně těšila a nezklamal. Při každé hodině jsem se dozvěděla něco nového o nějaké "příšeře", tedy přesněji o kryptidovi, například Almas (něco jako mongolský Yetti), Niuhi (obří žralok), Irquiem (velký Náčelník medvědů), Tatzelwurm ("prackatý červ") a jiné.

     Nauka o tvorech nejnebezpečnějších - tady je asi jasné, že si nebude povídat o jednorožcích. Nejdřív jsme prolétli základní fakta o dracích, a pak se pustili do Mantichory. Některé informace by bylo možná lepší neznat, ale stejně mě tento předmět hodně bavil.

Draci ve vejci

     Soví orákulum - trochu mysteriózní předmět, kde jsme se učili překvapivě o sovách, jejich zvycích, způsobech života i společenství. Takovou závěrečnou třešničkou bylo vstoupení do Orákula, kde mi jeho členové vyjevili velké tajemství kouzelníků.

     Zeměplochismus - Úžasná Zeměplocha od Terryho Pratchetta je tak úžasná, že si zaslouží vlastní předmět. Já ji zbožňuji a pár let se knihami pomaloučku prokousávám, protože si hodlám přečíst celou serii. :-) Na hodinách jsme si pověděli něco o Zeměploše (pro neznalce - Zeměplocha leží na zádech čtyř slonů, kteří kráčí po krunýři Velké A'Tuin - vesmírné želvy), městě Ankh-Morpork, Městské hlídca a třeba také o Neviditelné univerzitě.

     Živlová magie - obsah předmětu je asi jasný, probírali jsme čtyři živly a informace o nich, a pak nastal ten pravý okamžik, pokusit se elementy probudit v nás samotných. Další zajímavý předmět, který byl i trochu o psychologii.

     Tak to bude asi všechno, nejspíše jsem na spoustu věcí zapomněla, tak se klidně zeptejte, kdyby vás něco zajímalo. Mě výuka v Bradavicích bavila a doufám, že se mi podařilo úspěšně napsat závěrečné eseje, abych prošla do druhého ročníku. :-)

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kytička haiku o lásce

Kreslím lebku

Václav Lucemburský - trubadúrská poezie