Zemlbába (Žemlovka)

Podzim je tady a já mám ráda jídla s jablky. Zemlbába, nebo také Žemlovka, je tedy ideální moučník, nebo klidně i hlavní chod k obědu, pokud vám nevadí sladké jídlo.
Budu asi za idiota, ale už od dětství jsem si myslela, že ten název je „Semlbába“, nebo jak jsem dříve říkala „Senobába“. :-D Tedy nikdy mi nepřišlo divné, proč se tak tomu říká, když v tom není seno, ale prostě jsem nad tím nedumala. ;-)


Zemlbába (Žemlovka)
Množství u surovin nedávám, protože to ať si připraví každý podle nádoby, ve které zemlbábu bude péct.

Přidala jsem broskve, jelikož jich máme teď doma hodně a chuťově jsou zajímavé. Už jsem jedla variantu se švestkami nebo hruškami. Někdo do zemlbáby přidává ořechy, nebo ji dělá s vyšlehaným sněhem, takže je víc nadýchaná. Fantazii se meze nekladou.

Suroviny:
- rohlíky (housky)
- jablka
(-broskve)
- mléko
- hrozinky
- mletá skořice
- cukr (může být skořicový cukr)
- máslo

Postup:
- Nejdříve si připravíme ovoce a rohlíky… Jablka rozkrojíme na čtvrtky, vykrojíme jádřinec a nakrájíme na tenké plátky. (Někdo z jablek sundává slupku, ale já ji tam mám ráda.) Broskve rozkrojíme, vyndáme pecku a nakrájíme na tenké plátky. Rohlíky si nakrájíme na tenká kolečka.

- Pekáč si trochu vymažeme máslem a naskládáme na dno vrstvu plátků rohlíky, klidně mohou být přes sebe. Opatrně polijeme trochou mléka. Mléko se má do rohlíků vsáknout, ale nemělo by zůstat okolo, takže nepřelít. Polít trochu a případně podle potřeby mléko přidat.

- Vytvoříme vrstvu ovoce… Pokládáme střídavě jablka a broskve mírně přes sebe v řadách, až se zaplní plocha pekáče. Na ovoce nasypeme hrst (i dvě hrsti) hrozinek a posypeme cukrem podle chuti. Nakonec ještě posypeme skořicí. (Pokud použijete skořicový cukr, tak skořicí posypeme jen zlehka.)

- Do misky si nalijeme mléko, které podle potřeby doplníme, rohlíky ho do sebe dost nasají. Namáčíme v mléce jednotlivé plátky rohlíku a vkládáme je do pekáče střídavě s jablky (a broskvemi) mírně přes sebe do řad, až pokryjeme celou vrstvu pekáče.

- Nakonec položíme navrch pár plátků másla a dáme do předehřáté trouby. Pečeme asi na 180´C po dobu 30 – 40 minut. Máslo se rozpustí a Zemlbába se trochu opeče.

Poznámky:
- Moc nesladím, protože jablka, broskve i hrozinky jsou sladké, takže s cukrem opatrně. Oslaďte podle vaší chuti.
- Zemlbábu jsem dělala do obdélníkového pekáče, takže jsem ovoce s rohlíky skládala do řad, ale pokud máte kulatou zapékací misku, tak plátky vyskládejte do spirály, to bude vypadat efektněji.
- Pokud vám nezáleží na vzhledu, nebo se v tom nechcete hrabat, tak všechno naházejte do mísy – kousky rohlíku, jablek (případně jiného ovoce), hrozinky, skořici i cukr a zalijte mlékem tak, aby si po zamíchání vsáklo do rohlíků. A pak to vše nandejte do vymazaného pekáče, navrch dejte kousky másla a upečte. Není to efektní na pohled, ale chuťově je to stejné. :-)

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kreslím lebku

Kytička haiku o lásce

Kapka vody ve verších