Harry, co porazil Toho, jehož jméno se nesmí vyslovit

Tak jsem se i já nakonec rozhodla vyjádřit k poslední části filmového zpracování ságy o Harrym Potterovi a trochu se poohlédla i za knihami. Snad Temnářce nepukne hlava jako Marťanovi v Jacksonově Mars útočí, protože by jí bylo rozhodně škoda:-D
 
.....
Harry Potter!!! Kdo by kdy tušil, že při zvuku tohoto jména budou miliony lidí po celém světě jásat (i brečet), chodit do kin (třeba i několikrát) a hlavně kupovat a číst knihy. Právě za to poslední, tedy čtení knih, patří Harrymu a jeho "velké matce" Rowlingové velké díky. Tento drobný čaroděj s brýlemi a nelehkým dětstvím si získal mnoho mladých čtenářů, kteří díky němu vzali téměř poprvé do ruky knížku (nemám na mysli učebnici či povinnou četbu) a s láskou a nadšením se začetli.

Nyní se ti nakladatelé, kteří Harryho Pottera odmítli s tím, že je příliš dlouhý a má mnoho stran, mladé čtenáře by tím spíše odradil, než získal, asi klepou na čelo a litují svého rozhodnutí. Rowlingová se naštěstí nevzdala a odmítla příběh "ztenčit" pro lepší čtení, díky její odvaze máme dnes na světě fenomén, který se navždy zapsal do literárního světa.
.
Během čtení knih nedospívali jen postavy, ale i čtenáři. Knihy potemňovaly, a když srovnám první a poslední díl, tak to je obrovský rozdíl. Na začátku byl příběh pohádkové fantasy pro děti a na konci téměř napínavý thriller. Někoho to odradilo, protože se mu líbila ta "dětská verze" a skončil u druhého či třetího dílu, jiným se naopak líbí ta temná část a četli hlavně poslední díly.
Do které skupiny patřím já? Ani do jedné, mě se líbí sága jako celek, je příjemné pozorovat, jak Harry dospívá a tím mu přibývají i další problémy, které se na něho nabalují, jako by byl pomazaný lepidlem.
Přiznám se, že jsem s Harrym na jeho výpravě nebyla od počátku, ale až od roku 2002, kdy jsem zhlédla první film v televizi. Ten se mi líbil, a tak jsem si koupila první čtyři knihy uceleně v boxu. Zhltla jsem je a další díly jsem si už kupovala hned po vydání u nás (i když o půlnoci jsem na ně frontu nestála).
.
Knihy sice finišovaly už v roce 2007 (u nás v roce 2008), ale to nikomu zas tak moc nevadilo, ještě jsme se mohli těšit na filmové zpracování posledních dílů. Jenže jednou prostě musel přijít konec, a tak 14. července tohoto roku přišla do kin i druhá část sedmého dílu a Harry si prožil i to poslední dobrodružství, porazil Toho, jehož jméno se nesmí vyslovit a zapsal se tak do srdcí nás všech.
......
Já jsem na poslední film nakonec do kina nešla, ale koukla jsme na něho pěkně v teple domova na počítači, kvalita sice nic moc, ale alespoň něco. I přes to, že někdo má k filmu výhrady (já mám nějaké také) se povedl a byl výbornou tečkou za příběhem Harryho Pottera.
Po závěru předešlé části, kdy zemřel skřítek Dobby a Voldemort se vloupal do Brumbálovy hrobky, aby tu odcizil Březovou hůlky, jsem byla dost napnutá, jak bude děj pokračovat (i když to jsem samozřejmě věděla, protože jsem četla knihy).
.
Hned na začátku mě vyrazil dech pohled na Bradavice pod "Snapovým" dohledem, kde studenti kráčí v řadách jako vojáci. Až takhle temnou atmosféru jsem z knihy necítila, také alespoň zdůraznili, že Severus Snape je důležitý pro další děj.
.
Krádež u Gringottu byla fascinující a při scéně, kdy Hermiona (jako Belatrix Lestrangová) nakráčí do banky jsem vyprskla smíchy. Herečka Helena Bonham Carter to zvládla dokonale a musím přiznat, že je to "velká" herečka.
Následný útěk na drakovy byl dech beroucí, jen jsem si ho představovala jinak.
.
Po objevení Harryho, Rona a Hermiony v Prasinkách a jejich setkání s Aberfothem Brumbálem mi chybí lepší vysvětlení Brumbálovy minulosti. Rozhodně jsem nečekala, že to odbudou několika holými věty, které stejně nic neřeknou. Myslím si, že zrovna tohle si zasloužilo větší místo.
.
Velmi se povedla scéna, kdy Snape všem vyhrožuje, že pokud někdo Potterovi pomůže tak bude potrestán a Harry to tam prostě jen tak nakráčí. To bylo dosti vtipné. Snape musí prchnout z Bradavic a jeho únik se mi taky moc líbil.
.
Profesorka McGonagalová mohla konečně předvést, co v ní j, kdy zabezpečovala kouzly školu před Smrtijedy.
Harryho pátrání po viteálech bylo trochu divný, jak tam někde pobíhal sem a tam, ale jeho rozhovor s Šedou dámou byl až dojemný.
Následný střed Harryho s Dracem v Komnatě nejvyšší potřeby byl úžasný, i to jak ho Harry zachránil před jistou smrtí.
.
Pak však přišla snad nejsmutnější část filmu, při které jsem jen stěží zadržovala slzy, a to smrt Severuse Snapa. Jsme docela rád, že to, jak ho had Naginu zabíjí, vlastně neukázaly, přece jen na film šly i děti. Snapovo umírání s Harry náručí bylo hrozně dojemné, i to jak Snape konstatoval, že Harry má oči po matce. Dva dlouholetí "nepřátelé" jako by se při smrti smířili.
Nahlédnutí do Snapevých myšlenek bylo úžasné. Povedlo se vykreslit jeho city k lilly, když byly děti i jako dospělí. Jak žádal Brumála, aby Lilly zachránil i jeho vztek, když zemřela. To ukázání podoby jeho patrona a další vztek na Brumbála za to, že Harryho nechal žít jen proto, aby mohl ve správný čas zemřít. To všechno bylo úžasně zahráno a já před Alanem Rickmanem smekám a klaním se.
.
Harry se tak dozvěděl pravdu a smířený se svým osudem kráčí za Voldemortem. Scéna s duchy jeho blízkých z Kamene vzkříšení se mi moc nelíbila. A ani divný bílý svět a setkání s brumbálem, kde se měly zodpovědět všechny otázky, ale tady jsme se nedozvěděli téměř nic.
.
Pobavila mě scéna, jak se Voldemort sbírá ze země po údajném zabití Harryho Pottera.
A překvapila mě herečka, která ztvárnila Narcisu Malfoyovou. Jak se Harryho ptá, jestli Draco žije, a pak s naprosto kamennou tváří oznámí, že je Harry mrtvý. Rozhodně je to brilantní herecký výkon.
.
Trochu mi chyběla scéna s hořícím Moudrým kloboukem, i když Nevillovo proslov to vynahradil.
Harryho návrat do bitvy byl fantastický i to, jak Voldemort zmateně zjišťuje, že ho jeho "věrní" Smrtijedi opouštějí a prchají pryč.
Odchod Narcisy s Dracem byl úžasný, jak se ani na chvilku vůbec neotočili. Za to Lucius Malfoy nezklamal a špinavý a vystrašený utíká za nimi.
.
Scéna, jak Molly Weasleyová zabijí Belatrix se mi moc nelíbila, byla sice technicky povedená, ale nějak jsem postrádala nějaký smysl.
Smrt Freda a Lupina s Tonksovou by měla být o trochu více zdůrazněná, a ne aby se po ní prostě přešlo, jak se stalo ve filmu.
.
Poslední souboj Harryho a Voldemorta byl dost překvapující a moc se nepovedl. Vůbec zde nebylo nic vysvětleno a Voldemort se nedozvěděl, kde udělal chybu s hůlkou, ani o Severusově zradě. V knize ho harry téměř přesvědčuje, aby se vzdal, a nakonec ho zabije odražená kletba. Ve filmu se Voldemort jen rozprskne na podivné šupinky.
I Nevillovo hrdinství, když zabil hada Naginiho a tedy zničil poslední viteál, bylo poněkud divné.
Pak i to, ja Harry zlomil Březovou hůlku a zahodil jí, na místo, aby si zpravil tu svoji a Březovou vrátil Brumbálovi.
.
Po devatenácti letech bych z filmu raději úplně vymazala, protože se to vůbec nepovedlo. Postaršení herci a usedlejších šatech byli k smíchu a scéna vůbec nepůsobila dojemně. V knize se mi prostě líbila více.
.
Film má své lepší i horší chvíle, ale nakonec se mi líbil a patří k nejpovedenějšímu zpracování Potterské ságy, ale prostě knih jsou knihy a to nezmění ani nejlepší digitální technologie.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kreslím lebku

Dopis z Bradavic (+ úvodní esej)

Kytička haiku o lásce