Maryša - Alois a Vilém Mrštíkové

Divadelní hry moc nevyhledávám, stejně jako klasická díla ze seznamu povinné školní četby, ale před časem jsem si řekla, že něco zkusím. Nyní přišla řada na Maryšu, jejíž divadelní ztvárnění jsem někdy na základce viděla, ale moc si z toho nepamatuji. Obsah i děj samozřejmě znám, ale stejně jsem na ni byla zvědavá a rozhodla se Maryšu přečíst.

 


     Maryša je zamilovaná do chudého Francka, ale její otec sedlák Lízal se dohodne s mlynářem Vávrou, protože to bude výhodný obchod pro oba. Není divu, že Maryša je rozhodně proti, ale po té, co je Francek odveden na vojnu, tak po velkém přemlouvání (ze strany rodiny až vyhrožování) nakonec svolí se sňatkem s vdovcem Vávrou... Může být toto manželství šťastné? A co se stane, až se za dva roky vrátí Francek z vojny?

 

     Je to tenká knížečka, takže se přečte docela rychle. Děj ubíhal velmi svižným tempem a scéna střídala jinou scénu. Jen to nářečí, nebo v čem je to napsané, to mi u čtení trochu rušilo. Až jsem se musela zastavovat a přemýšlet, co některá slova vůbec znamenají.

 

     Jen je tu taková drobnost, která mi vadila. Těžko se kritizuje klasika, ale podle mě se mohlo přidat více scén mezi Maryšou a Vávrou. Poprvé se setkali těsně před svatbou, a po té co souhlasila se sňatkem, tak byl najednou skok o dva roky později. Nevím, ale na to, že se kniha točí kolem Maryši a jejího nechtěného manželství, tak tam skoro nebyl žádný rozhovor mezi manželi Vávrovými. Tedy až na konci, když se tam pořádně pohádali a děj se vyvinul, tak jak to nakonec dopadlo. Prostě jsem zvědavá a mám ráda drby, takže bych ráda znala nějaké podrobnosti z jejich manželství.

 

     Z toho, jak se kniha napsaná, tak se nabízí říct, chudák Maryša. Její otec jí prodal (tedy provdal) za starého hrubiánského mlynáře a nikdo se jí na názor neptal. Jenže co ta holka vlastně čekala? Jako dcera sedláka si nemohla vzít chudého mládence, jedině v pohádkách to dobře dopadne a nějaká nadpřirozená bytost pomůže zamilované dvojici. Skutečnost byla taková, že manželství bylo obchod, a pak už záleženo na novomanželích, jestli se spolu naučí žít, nebo si udělají ze života peklo. Netvrdím, že je to správné, ale v té době byla žena dobrá akorát k tomu, aby se výhodně provdala, měla děti a starala se o manžela a hospodářství.

 

     Osobně si nemyslím, že by Vávra byl takový zloduch, jak ho vykresluje Maryša. Je to mlynář, zvyklý mít autoritu, sebevědomý chlap, který přišel o manželku a na krku mu zůstaly děti. Podle mě, kdyby se Maryša trochu snažila a vyšla mu vstříc, tak i Vávra by měl pochopení. Takhle si dělali naschvály a furt se jen hádali.

     Maryša si prostě už dopředu umanula, že Vávra je zlý chlap. Slyšela drby, že manželku přivedl do hrobu a děvečky bije. Jenže byl skutečně takový?

 

     Přiznávám, že Maryša mi už od začátku hry lezla na nervy a nějak jsem nedokázala pochopit její počínání. Manžela nechce, ale když se vrátí Francek z vojny, tak ho odmítá s tím, že její povinností je ctít manželství. Proto nechce utéct s Franckem, ale vzápětí se s Vávrou porve o pušku, aby Francka nezastřelil. A závěr asi nikoho nepřekvapí, když Vávru otráví.

     Po dočtení jsem se ptala, proč to udělala? Už měla manželství i manžela dost? Aby ochránila Francka? Nebo v tom bylo něco jiného? Ten čin mi přišel nelogický. Chápu, že byla nešťastná, ale to přece není důvod k vraždě. Takových bylo, že je rodina provdala za peníze a nikdo se jich neptal.

 

     Jak shrnout Maryšu? Rozhodně je to zajímavé čtení, takové manželské drama, které nekončí happyendem. Na mě to bylo až moc krátké, ale jinak se mi četba líbila. Maryšu mohu doporučit všem čtenářům, kteří chtějí zkusit nějakou divadelní hru.


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kreslím lebku

Dopis z Bradavic (+ úvodní esej)

Kytička haiku o lásce